...
TRENUTNO18:45 - 19:00Lampica

Društvo

Kako je bes zavladao društvenim mrežama?

15.12.2025.

Rage bait je definitivno jedan od fenomena koji je obeležio godinu na izmaku. Ovaj izraz, koji u bukvalnom prevodu znači "mamac za bes" označava sve objave na društvenim mrežama čiji je cilj da namerno naljute ljude i izazovu njihovu reakciju, u najboljem slučaju - komentar.

.

Foto: Pexels

Algoritmi na društvenim mrežama to obožavaju, pa nije ni čudo što ovakvog sadržaja trenutno ima na pretek. U pitanju je precizna taktika koja koristi emocionalnu energiju publike da bi povećala domet, što je od influensera vrlo lako preuzela i marketing industrija. Odluka Oksfordskog rečnika zato nije ni malo iznenadila marketing konsultantkinju Milicu Obrenović.

"Dobijamo jako brzo veliku količinu pregleda, komentara i neku viralnost kojoj svi teže. Ali ono što je negativno je sve ono što je dugoročno, odnosno, što je posledica toga. To pokazuje da smo normalizovali manipulaciju besom na društvenim mrežama i ne primećujemo koliko utiče na svakodnevnu komunikaciju u realnom životu. To je alarm za sve nas kako se ponašamo i gde trošimo sate u toku dana“, priča ona.

Nije bes zavladao društvenim mrežama preko noći, on je uvek bio tu, samo je sada postao dominantan. Svi se sećate starih Jutjub formi, gde su ljudi satima i satima pričali o nečemu što ih nervira, danas je to samo preraslo u drugu formu. Da se ova pojava raširila neverovatnom brzinom, potvrđuje i ekspertkinja za digitalne komunikacije Marija Jovanović.

"Možda je samo postalo malo jasnije da se rage bait koristi kao taktika, ali mislim da je prisutan apsolutno, već neko duže vreme. Kada odem na društvene mreže i vidim da neko pokušava da me izmanipuliše, apsolutno se neću udubljivati dalje u taj sadržaj“, poručuje naša sagovornica.

drustvenemrezepexels

Foto: Pexels

Rage bait je vrlo često upakovan i u neki vid humora, što je možda i najčešći vid reklama koje viđamo na našim fidovima u poslednje vreme, naročito na TikToku i Instagramu. Postoje kreatori koji su na taj način postali prepoznatljivi i zaradili pravo malo bogatstvo. Bes, odnosno ljutnja, jeste jedna od osnovnih emocija kod ljudi, pa ni ne čudi što su je marketing eksperti vrlo lako okrenuli protiv nas, kaže Marija Jovanović.

"Možemo nešto da vidimo što nam je preslatko, recimo slatke mace ili neku slatku priču i eventualno ćemo lajkovati ili podeliti sa prijateljima. Kod besa, mi imamo potrebu da ga iskažemo, jer nekako kuva u nama i neophodno je da izađe napolje. Mislim da su to kreatori sadržaja na društvenim mrežama vrlo mudro iskoristili - ne kažem etički, ali mudro!“, zaključuje naša sagovornica.

internet3 jpeg

Foto: Pixabay

Kao i za većinu onlajn trendova, ni za rage bait ne možemo sa sigurnošću reći gde je i kako započeo. Danas je tu, svugde oko nas i moramo naučiti kako da živimo sa njim. Možda je to i najbolji dokaz koliko je sve danas povezano. Takav sadržaj dominira na feedovima korisnika širom sveta, a u društvima poput našeg, nosi posebnu težinu, napominje Milica Obrenović.

"Društvene mreže su nam ventil i tu se najlakše zapali sve to. Jako se poveća ta amplituda i kad nešto lepo delimo i kad nešto loše delimo, uvek bude veće na mrežama nego što je uživo. Ljudi, pogotovo mladi, sve češće gase svoje profile na društvenim mrežama, ograničavaju vreme koje provode online, brišu aplikacije, jer u tih par sati skrolovanja toliko rage baita i namernog i nenamernog nije zdravo i jako je iscrpljujuće“, zaključuje ona.

To su prepoznali i u Australiji, gde je od 10. decembra osobama mlađim do 16 godina zabranjen pristup većini društvenih mreža. Glavni cilj tamošnje vlade je da, kako prenosi BBC, zaštiti mlade od štetnog sadržaja, sajber maltretiranja i "predatorskih algoritama". Na kraju, ostaje pitanje možemo li se izboriti sa tim mehanizmima i vratiti društvene mreže onome čemu bi trebalo da služe? Ako ništa drugo, prvi korak je da prepoznamo kada neko pokušava namerno da nas izbaci takta.

Novu epizodu emisije Pop up u kojoj smo razgovarali o rage baitu poslušajte ovde:

M. L. 

Tagovi

Možda te još zanima:

.

Mladi u Srbiji gase televizore: tradicionalni mediji gube trku s internetom

Mladi u Srbiji više skoro uopšte ne gledaju televiziju, novine su im potpuna nepoznanica, a radio medij koji slušaju u…

.

Ritmom kroz vreme: Muzika nekad i sad

U novoj epizodi “Rose u podne” razgovarali smo o muzici. Kako smo je otkrivali, slušali i doživljavali nekad, a kako…

.

Kako se volimo - nekad i sad

U novoj epizodi "Rose u podne", pozabaviii smo se temom koja nikad ne izlazi iz mode - ljubav. Razgovarali smo…

.

Koliko je bukstagram promenio percepciju književnosti?

Bukstagram se kao trend na globalnom nivou pojavio pre nekih desetak godina, u vreme kada je Instagram nezadrživo jurio ka…

.

Kako digitalna era oblikuje auto-moto kulturu?

Dugo je sinonim za automobile i motore bila emisija SAT Radio-televizije Srbije i legendarni Mirko Alvirović, no danas su se…

.

Ogledalo jedne generacije u stihovima Milana Mazinjanina

Mladi novosadski pisac Milan Mazinjanin objavio je svoju prvu knjigu pod nazivom "Dan kada sam odlučio da ne budem tišina",…

  • 17:00 Pop up
  • 18:00 Popodne na O radiju
  • 18:45 Lampica
  • 19:00 Popodne na O radiju
  • 19:20 Tehnologija

Anketa

Koji je put izlaska iz aktuelne društvene krize u Srbiji ?

Oradio logo