Društvo / Aktivizam
Jutjub danas: Kako biti kratak, jasan i glasan?
Tokom godina, Jutjub se dosta promenio - od platforme koja omogućava puko deljenje snimaka tokom godina je evoluirao u svojevrsnu društvenu mrežu koja se u potpunosti razlikuje od svega ostalog. Ono što je od 2005. godine pa sve do danas ostalo isto jeste činjenica da je na Jutjubu sadržaj u prvom planu, a sve ostalo su prateći elementi.
Možda je i najveći izazov sa kojim se kreatori na Jutjubu suočavaju danas kako privući pažnju publike. Jutjub je poklekao i napravio Shorts, koji ima sličan koncept. Iako je algoritam gurao te snimke, iako se oni nalaze u vrhu početne stranice, iako je delovalo da je to to - publika ga ipak nije prihvatila.
OBRATI PAŽNJU
Čini se da, uprkos svemu, Jutjub ostaje mesto na koje dolaze oni koji su željni nešto dužih i ozbiljnih sadržaja, smatra Vojislav Perić koji stoji iza kanala Supreme Nexus.
"Glavna razlika između TikToka i Jutjuba, jeste u tome što je TikTok oduzeo ljudima moć izbora. Kad uđeš na TikTok, ti ne biraš ništa, nego samo svajpuješ ono što će sviđa i ne sviđa, lupiš like ili dislike. To je možda bio i najveći problem Jutjuba, gde, kada uđeš na homepage, on ti ponudi 80 klipova i ti moraš da biraš. Što je najgore, prvi klip ti uvek bude neka reklama, pa onda moraš malo da skrolaš. TikTok te odmah uvuče iste sekunde, kako ga upališ, u taj vrtlog", priča on.
Na Jutjubu trenutno postoji oko 144 miliona aktivnih kanala, a svakog minuta se na ovu platformu okači oko 2.500 novih video snimaka. Zamislite sada da je jedan od tih snimaka vaš, da ste proveli sate i sate montirajući ga i da se sada nadate da će upravo on privući pažnju ljudi i postati gledan. Milica Mićić je pre nekoliko godina započela svoju Jutjub avanturu, snima uglavnom vlogove, ali i recenzije aktuelnih književnih izdanja.
"Neki žele da imaju veliki broj pratilaca i to im je bitno. Meni definitivno to, rekla bih, nije bitno. Više mi je, u stvari, bitno da taj neko ko mene prati pošalje poruku privatno. Tako da ja, generalno, vlogove i posmatram kao najbolji mogući vid komunikacije sa ljudima koji bi trebalo da se povežu sa tobom. Da budeš iskrena sa njima, da pričaš sa njima... Na neki način, to je i tvoj sopstveni dnevnik", kaže ona.
Šta je bilo u trendu pre deset godina? (YouTube Rewind 2013)
Pratiti puls publike na Jutjubu nije ni malo lako, naročito za one koji su već godinama na toj platformi. Svi se sećamo gomile Jutjub izazova koji su bili siguran put do gledalaca godinama, pa drama i svađa između kreatora koji su domaću Jutjub scenu u jednom trenutku pretvorili u sapunicu. Ipak, ukoliko želite da ono što radite bude ljudima zaista važno i prepoznatljivo, onda morate ostati svoji i gurati ono što je vama bitno, priča Milan Inić Jaseršatajn, jedan od, sada već, veterana domaćeg Jutjuba.
"Taj pritisak uvek postoji i uvek se gleda kako pristupiti svemu tome. Da budemo kratki, jasni, a ne nužno glasni. To je ta neka rupa u koju uglavnom i upadaju ljudi kada kreiraju sadržaj, pogotovo na internetu. Ja sam za to da verujemo u sposobnost gledalaca da mogu sami da biraju šta će gledati. Pre svega, ako si dovoljno strastan ka nečemu i prepozna te neka publika, najbolje ćeš znati šta je to što želiš da vidiš, da možda još nije viđeno i siguran sam da ćeš pronaći neke istomišljenike i ljude koji eto zajedno sa tobom formiraju tu zajednicu", zaključuje Milan.
Iako je TikTok privukao pažnju svojom jednostavnošću i brzinom, Jutjub i dalje ostaje nezamenljiv prostor za kreatore koji teže dubljem i ozbiljnijem sadržaju. Iako su trendovi u montaži i prezentaciji bitni, održavanje identiteta i povezanost s publikom ostaju ključni za uspeh.
Poslušajte novo izdanje emisije Pop up u kojoj smo razgovarali o Jutjubu danas:
M. L.
Foto: Pexels