...
TRENUTNO06:00 - 11:00Music Mix by Bea

Lifestyle / Tehnologija

Bluesky i Threads: Dve potpuno različite vizije budućnosti nakon X-a

01.01.2025.

Nema više sumnje da su Threads i Bluesky postali najperspektivnije alternative platformi koja je nekada bila poznata kao Twitter. Iako obe usluge imaju neke zajedničke ciljeve, one su predstavile veoma različite vizije o tome kako bi mreže zasnovane na tekstualnim objavama trebalo da funkcionišu.

.

ilustracija: endgadget.com

Threads, naravno, kontroliše Meta, a Meta je pod kontrolom Marka Zakerberga. Iako kompanija tvrdi da podržava "javne razgovore," ona je dosledno usmeravala određene vrste govora u korist drugih. Tako je tokom izborne godine u SAD ograničila vidljivost "političkog" sadržaja, primoravajući korisnike da podešavaju svoje opcije kako bi objave o izborima ili "društvenim temama" bile vidljive u njihovom feedu "za vas."

Ova želja da se ograniči ono što Meta opisuje kao "potencijalno osetljiv" sadržaj dovela je i do nekih upitnih odluka u moderaciji. Mesece unazad, aplikacija je sprečavala korisnike da pretražuju određene teme, uključujući one koje se odnose na COVID-19 i vakcine. Iako su ta ograničenja kasnije ukinuta, zabeleženi su brojni i neobjašnjivi propusti u moderaciji na platformi Threads.

U oktobru, direktor Instagrama Adam Moseri priznao je da je kompanija "pronašla greške i napravila izmene" nakon što su korisnici prijavili da su njihovi nalozi kažnjeni zbog korišćenja bezazlenih reči poput "slani krekeri" ("saltines") i "krekeri" ("cracker"). Ranije tog meseca, direktor komunikacija kompanije Meta, Endi Stoun, izvinio se nakon što su korisnici primetili da su pretrage objava o Ostinu Tajsiju, američkom novinaru koji je nestao u Siriji 2012. godine, bile blokirane zato što je sadržaj "mogao biti povezan s prodajom droge." Stoun nije ponudio objašnjenje, ali je naveo da je problem rešen.

bluesky

Bluesky, s druge strane, primenjuje manje centralizovan pristup moderaciji. Iako kompanija zapošljava određeni broj svojih moderatora za sprovođenje osnovne moderacije, korisnici imaju mnogo veću kontrolu nad tim koliko spornog ili štetnog sadržaja žele da vide. Bluesky takođe omogućava ljudima da kreiraju sopstvene usluge moderacije za još personalizovanije iskustvo.

"Moderacija je, na mnogo načina, poput upravljanja," izjavila je nešto ranije direktorka Bluesky-a, Džej Grejber. "Kada je reč o postavljanju normi u društvenom prostoru, ne smatramo da bi jedna osoba ili jedna kompanija trebalo da unilateralno odlučuje o tome za čitav ekosistem u kojem se vode javni razgovori važni za stanje sveta."

Ova filozofija odražava se i na druge važne aspekte. Twitter nikada nije bio glavni izvor saobraćaja za većinu izdavača, čak ni pre nego što ga je preuzeo Ilon Mask. Međutim, ta platforma je nekada igrala ključnu ulogu u ekosistemu vesti. Dok Ilon Mask otvoreno priznaje da X kažnjava objave koje sadrže linkove, a najviši rukovodilac Threadsa kaže da Meta ne želi da "podstiče tvrde vesti", lideri Bluesky-a aktivno su pokušavali da promovišu deljenje linkova. Nekoliko izdavača prijavilo je značajno veći saobraćaj s Bluesky-a u poređenju s Threads-om i X-om.

Možda je ipak najočiglednija razlika između pristupa Mete i Bluesky-a način na koji se postovi prikazuju. Bluesky podrazumevano koristi obrnuto hronološki prikaz koji pokazuje objave s naloga koje pratite. Korisnici takođe mogu dodavati prilagođene feedove na osnovu stotina različitih tema. Na primer, ja pratim feed "slike mačaka" koji prikazuje postove sa fotografijama mačaka, kao i "aktuelne vesti" koji prikazuje linkove ka pričama koje se široko dele na platformi.

Dok je Meta nedavno predstavila svoju verziju prilagođenih feedova, aplikacija i dalje podrazumevano prikazuje algoritamski feed "za vas," koji kombinuje sadržaj koji korisnici žele s nepovezanim i često bizarnim sadržajem koji je u više navrata upoređivan sa "curenjem gasa." (Meta je najavila testiranje mogućnosti da korisnici svoj feed praćenih naloga postave kao podrazumevani, ali nije pružila dalja ažuriranja.) Simptomatično je i to što čak ni kreatori sadržaja koji zarađuju stotine ili hiljade dolara da objavljuju na Threads-u ne razumeju u potpunosti tu platformu.

Još značajnije promene očekuju se 2025. godine. Iako su Threads i Bluesky do sada bili oslobođeni reklama, obe platforme će u nekom trenutku morati da pronađu način da ostvare prihod.

Bluesky je do sada eksperimentisao s drugim načinima zarade, uključujući prodaju prilagođenih domena i predstojeću pretplatničku uslugu koja će korisnicima nuditi dodatne funkcije. Iako Džej Grejber nije potpuno isključila mogućnost reklamiranja, jasno je stavila do znanja da ne želi da "pokvari" platformu zarad oglasa.

threads

Threads je, s druge strane, već povezan sa Metinim višemilionskim reklamnim sistemom, entitetom toliko intruzivnim da mnogi veruju da aplikacije te kompanije doslovno prisluškuju njihove razgovore (teorija koja je više puta opovrgnuta). Iako je Mark Zakerberg naveo da kompanija nije u žurbi da Threads pretvori u "veoma veliki biznis," prema izveštajima, prva reklama bi se mogla pojaviti već u januaru. Malo je razloga da se veruje da Meta neće primeniti isti pristup koji koristi na svim svojim drugim platformama.

Sve ovo čini Bluesky još izrazitijim autsajderom. Threads je već više od deset puta veći, a Meta je jasno stavila do znanja da nema problem da koristi taktike "kopiraj ili uništi" protiv novih konkurenata.

Upravo zato mnogi korisnici Bluesky-a čvrsto veruju da je ta platforma ona koja "ima potencijal." Dok Threads i X prepuštaju javne razgovore autokratskim milijarderima, Bluesky je nezavisna platforma koja je svoju strukturu organizovala na daleko demokratskiji način. Platforma je imala svojih kontroverzi u vezi s moderacijom, ali daje mnogo veću kontrolu u ruke korisnika. Takođe je otvorila vrata programerima, koji su već kreirali desetine aplikacija trećih strana za ovu uslugu.

Sve to možda neće biti dovoljno da se odbrani od Mete, koja može da uloži milijarde dolara u Threads. Ali vizija Bluesky-a za decentralizovanu platformu otvorenog koda prevazilazi ambiciju da postane sledeća velika društvena mreža. "Naš cilj je bio da iz korena promenimo način na koji društvene mreže funkcionišu," rekla je Grejber na nedavnom događaju za medije. "Želim da imamo izbor u tome šta ćemo gledati."

izvor: engadget.com

Tagovi

Možda te još zanima:

.

Između filtera i stvarnosti: TikTok i samopouzdanje generacije Z

U digitalnom svetu društvene mreže igraju ključnu ulogu u oblikovanju identiteta i samopouzdanja mladih. TikTok, kao jedna od najpopularnijih platformi,…

.

X vs. Z: Kako skroluju različite generacije?

U pilot epizodi Rose u podne - nove emisije na Oradiju, razgovarali smo sa pripadnicama različitih generacija o načinima na…

.

Muškarci i rodna ravnopravnost: doprinos počinje iz najbližeg okruženja

Rodna ravnopravnost važna je i za muškarce u društvu. Zbog toga je neophodno zajedničkim naporima suzbijati predrasude o feminizmu i…

.

Gen Z posmatra kako njihovi stariji otkrivaju internet i mimove

Ako pitate starije pripadnike Generacije Z, reći će da u početku beše Fejsbuk. Milenijalci će reći da je postojao i…

.

Florida zabranjuje pristup društvenim mrežama

Guverner Floride Ron DeSantis potpisao je zakon kojim se deci mlađoj od 14 godina zabranjuje pristup društvenim mrežama. Takođe, za…

.

U naredne dve godine 2D QR kodovi će zameniti tradicionalne barkodove

Industrija se priprema za prelazak sa tradicionalnih linearnih barkodova na dvodimenzionalne (2D) kodove slične QR kodovima, s ciljem da se…

  • 00:00 Music mix by Anja
  • 06:00 Music Mix by Bea
  • 11:00 Y2K
  • 12:00 Akademac

Anketa

Na koji način koristiš ChatGPT?

Oradio logo