...
TRENUTNO17:00 - 18:00Dnevna soba

Lifestyle / Putovanja

Neprijatnosti u avio saobraćaju: kad ti let pokvari odmor

23.07.2024.

Jeftini letovi, kako to divno zvuči. Za nekoliko sati si na moru, nema cimanja, vožnje i umora od puta. Ali, u praksi to često nije tako i vožnja avionom zna da traje duže nego kolima. Ove sezone preplavljeni smo vestima o odloženim letovima, kašnjenjima aviona i tehničkim problemima koji znaju da putnicima unište letovanje. Takav je slučaj Novosađanke Ružice Vukić Rajić, koja se pre mesec dana jedva, nekako, vratila iz Španije.

.

Još na putu za aerodrom rekli su nam da avion kasni. Dva sata su se pretvorila u četiri, dok nas, na kraju, nisu izveli iz reda i rekli da je let otkazan, priča Ružica za Oradio svoje iskustvo sa aerodroma u Barseloni.

"Posle sat vremena su nam rekli da je let otkazan, zbog kiše u Beogradu. Mi smo pratili prognozu i zvali i znali smo da kiše nije bilo i da to nije bio razlog", tvrdi ona.

Šta god da je razlog, Ružica je sa detetom i ostalim putnicima zaglavila na aerodromu, a kompanija Wizz air im je ponudila "rešenje" - između ostalog, da ih preveze za Beograd tek za šest dana, jer na sutrašnjem letu nema mesta.

Ruzica 1

"Davali su oprečne izjave, te da će nam platiti hotelsko noćenje sa doručkom, 5-6 dana, koliko kasnimo. Pa je bilo samo jedno noćenje, pa, na kraju, da će nam preusmeriti let na Temišvar, Bukurešt, Budimpeštu ili Beč, a odatle sami da se snalazimo", kaže Ružica.

Hotel u kome su im nudili smeštaj je dva sata od Barselone i transfer do tamo iznosi oko 150 evra taksijem. Koji, naravno, moraju da plate sami. Posle celodnevnog čekanja, odlučili su se za let do Budimpešte da bi, pred ukrcavanje, usledio novi šok! Nema mesta za Budimpeštu - prebaciće ih u Beč. A u Beču je ponovo valjalo snaći se do Srbije i naravno, ponovo dugo čekanje na aerodromu.

"Spavali smo na aerodromu u Beču, gde je klima bila nameštena na minus i smrzli smo se. Tri puta smo ih molili da smanje, ali nisu hteli. Sin mi se probudio bolestan, pod temperaturom i onda sam se uplašila da to ne eskalira jer nam je isteklo i zdravstveno osiguranje. Bili smo uplašeni i očajni. Neka devojka je plakala jer nije znala da li će uopšte da stigne kući", priseća se naša sagovornica.

pexels-aerodrom-cekanje2

foto: pexels.com

Ovakav horor B produkcije, u režiji aerodroma i avio kompanije, nije usamljen slučaj, naročito u letnjoj sezoni. Ove su godine mreže preplavljene sličnim iskustvima putnika. Zbog toga je dobro znati svoja prava u takvim slučajevima. Naknade za izgubljeno vreme i novac se relativno lako potražuju i najčešće dobijaju.

Bitno je da su ispunjena dva uslova, kaže Milan Živković iz udruženja "Avio-late" koje pomaže putnicima da ostvare svoja prava.

Po pravilu, avio kompanije u tim slučajevima isplate nadoknadu, kaže Živković. I to od 250 do 600 EUR u zavisnosti od dužine leta.

"Nijedna kompanija vam to neće isplatiti samovoljno, ako ne tražite. Uvek treba tražiti. Prvo morate napisati mejl avio kompaniji, obrazložiti šta se dogodilo i sve to dokumetnovati. U 95 odsto slučajeva avio prevoznici plate te troškove", kaže on.

Da treba uvek tražiti refundaciju saglasan je i Goran, jedan od autora travel bloga "Dva ranca beg iz kanca". Ovi poznati putnici majstori su da pronađu jeftin let, ali ih prati sreća da su samo jednom imali kašnjenje aviona duže od tri sata. I tada je, kaže Goran, avio kompanija pokušala da se iskupi vaučerima koje su podelili putnicima.

"Nama se to desilo to kada nam je kasnio let za Abu Dabi, oko četiri sata, to je bilo najduže. Dobili smo vaučer da potrošimo na aerodromu, to je 4-5 evra. Oni to daju i kada ljudi imaju oprava na odštetu. Misle da se ljudi neće žaliti, da im nekako ublaže bes", objašnjava sagovornik Oradija, dodajući da vaučeri i sitni ustupci koje nude kompanije ne aboliraju od obaveze da plate odštetu.

Detaljan vodič o tome šta raditi u slučaju da je let otkazan ili kasni imate i na njihovom sajtu.

pexels-aerodrom-cekanje

foto: pexels.com

Što se tiče naknade, lično mogu da potvrdim da to funkcioniše u praksi. Nedavno nam je kasnio let iz Beograda za Barselonu tri i po sata, zbog čega smo izgubili i rezervaciju za već plaćeni rentakar, za 14 dana! Već u avionu sam ispunio formulare za odštetu na sajtu Skyrefund i dobili smo 1.200 evra posle desetak dana, od čega smo oko 450 dali kao proviziju za usluge naplate.

Što se tiče  Ružice sa početka priče, ona će svoju traume teže naplatiti. Agencija se, kaže Ružica, unapred u ugovoru ogradila od problema sa letovima i sada su u procesu protiv avio prevoznika.

"Avio prevoznici Wizz air su stvarno ispali nekorektni. Hteli su da nas vrate tek za šest dana, čekirali su nas gde su hteli na zamenski let i nisu nas odveli u hotel gde smo imali prava da budemo... Neverovatno!".

pexels-aerodrom

foto: pexels.com

Zbog toga što se nisu čekirali nemaju potreban podatak za refundaciju preko brojnih sajtova za naknadu štete, ali ne odustaju. Planiraju i kolektivnu tužbu protiv agencije.

Kako je za Oradio, povrdio Dejan Gavrilović iz udruženja za zaštitu potrošača "Efektiva", putnici imaju prava na to jer agencije ne mogu da se na taj način, ugovorno, ograde od problema. U slučaju čartera, agencije imaju odgovornost a u slučaju komercijalnih letova, novac potražujete od avio kompanije.

M. Jakovljev

Fotografije: Ružica Vukić Rajić

Tagovi

Možda te još zanima:

.

Život stjuardese je organizovani haos

"Devojčice obično sanjaju o dve stvari - da budu manekenke ili stjuardese. To nikada nije bio moj san", počinje priču…

.

Kriza izazvana 5G mrežom u avio-industriji možda je konačno gotova

Federalna uprava za vazduhoplovstvo (FAA) saopštila je nedavno da bi određeni signali 5G mreže mogli uticati na altimetre koje piloti…

.

Letćim taksijem do aerodroma u Čikagu

Putnici koji sleću ili putuju sa međunarodnog aerodroma O'Her u Čikagu uskoro će moći da koriste usluge avio taksija kako…

.

Putnici iznad EU mogu da koriste telefone

Režim rada u avionu (airplane mode) više neće morati da se uključuje na mobilnim telefonima na letovima u Evropskoj uniji,…

.

Novi tip baterija može da napaja i električne avione

Nasini naučnici su razvili novi tip baterije visokih performansi i tvrde da bi ona mogla da napaja električne avione. NASA…

.

AliExpress u Srbiji: Porudžbine upakovane u misteriju i strepnju

Onlajn kupovina posebno se razvila tokom pandemije koronavirusa. Gledajući sa zdravstvenog aspekta, onlajn kupovina je veoma bezbedna jer se obavlja…

  • 16:30 Tehnologija
  • 16:45 Prava stvar
  • 17:00 Dnevna soba
  • 18:00 Popodne na O radiju
  • 18:20 Tehnologija

Anketa

Na koji način koristiš ChatGPT?

Oradio logo